Galleria koostuu töistä jotka olen valmistanut hopeasepänopintojeni aikana. Kuvia uudemmista töistä löytyy täältä: https://www.instagram.com/hkorpilintu/




















Ensimmäiset korut jotka koulussa tein. Kun erilaisten harjoitusten jälkeen siirryimme koruntekoon oli tehtävänä riipuksen ja sormuksen valmistus, johon kuului myös pyöreän sekä soikean kiven istutus. Saimme itse suunnitella ja päättää laitetaanko soikea kivi sormukseen ja pyöreä riipukseen vai toisinpäin. 

1.Lohikäärmeriipus. Materiaaleina kupari ja hopea, kivi mahonkiobsidiaania.

2.Hopeasormus, kivi leopardijaspista















Ensimmäisen opintovuoden syksynä opettelimme myös takomaan hopeaa. Taoimme ensin hopeatangosta sormuksen ja sen jälkeen valmistimme pari ruokailuväinettä.

3.Pitkävartinen hopealusikka, kivi violettia kuitulasia. Lusikanpesä prässättiin muotoon hydrauliikkaprässillä ja varsi taottiin halutun malliseksi käsin. Minulla tuli tuosta lusikan varren päästä  liian ohut, mutta muuten siitä tuli ihan hyvä.

4.Hopeinen leivoshaarukka. Meidän piti mittapiirroksen pohjalta takoa paksusta hopealevystä samanlaiset haarukat. Oli meillä myös apuna valmis leivoshaarukka josta sai käydä mallia katsomassa.












5.Bismarck ranneketju piilolukolla. Ketjun tekemisestä en erityisemmin pitänyt mutta lukko oli todella mielenkiintoinen valmistaa.

6.Rintakoru, materiaaleina hopea ja tuohi, kivi sammalakaattia. Tavoitteena oli valmistaa rintakoru jossa hopeaan liitettiin putkiniitillä jotain muuta materiaalia. Niitit valmistettiin itsetehdystä hopeaputkesta.















Kipsivalukurssilla saimme tehdä vahasta niin monta erilaista valukappaletta kuin halusimme (tosin vain muutamasta tehtiin kumimuotti jatkovaluja varten) ainoana ohjeistuksena oli se että yhdestä piti tehdä sellainen että siitä tehdyt kopiot pystyisi halutessaan liittämään toisiinsa. Koppis sarjani sai alkunsa tästä.

Yksinkertaistettuna valuprosessimme eteni näin: 1.tehtiin käsin halutun mallinen valukappale vahasta 2.koottiin kappaleista vahapuu 3.tehtiin vahapuun ympärille kipsimuotti 4.sulatettiin vaha pois muotin sisältä 5.kaadettiin vahan tilalle sulaa metallia (hopea tai pronssi) 6.siistitystä valukappaleesta tehtiin kumimuotti 7.kumimuotilla tehtiin lisää vahamalleja alkuperäisestä työstä ja sitten koko prosessi toistettiin

7.Pronssinen Koppis-kääty ja -rannekoru.

8.Hopeinen naamio organza nauhoissa. En ole vieläkään päättänyt että käyttäisinkö tätä kaula- vai rintakoruna, vai jääkö vain laatikon pohjalle pyörimään.















Emme saaneet erillisiä arvosanoja jokaisesta suoritetusta kurssista vaan meillä oli aina välillä viiden päivän näyttöjä, jolloin tehtiin koru tai muu tuote soveltaen opittuja valmistusmenetelmiä. Näille näytöille opettaja sitten antoi numeron (1-3) ja sanallisen arvostelun.

9-10.Pronssinen koriste-esine, ensimmäisen opintovuoden kevätlukukauden ensimmäinen näyttö. Inspiraatiota piti hakea suomalaisesta kulttuurista ja jostain erikoisemmasta valmistusmenetelmästä. Lisäksi työhön piti liittää jollain tapaa valettu kappale. Omat inspiraationi lähteet olivat suomalainen pajunpunonta ja filigraanityöt (menetelmä jossa työ valmistetaan juottamalla ohuita metallilankoja, yleensä kultaa tai hopeaa, kehykseen).



















Metallinpakottamisessa metallilevy naputetaan muotoonsa ensin kääntöpuolelta ja sitten kääntämisen jälkeen siistitään etupuolelta jälleen naputtelemalla. Työsketelyn aikana levy on aina kiinni pikipadassa, jossa on pohjalla hiekkaa ja päällä kerros pikeä. Pakotukseen tarvittavat punsselit (lyhyet puikot joiden päät on muotoiltu eri mallisiksi käyttötarkoituksen mukaan) ja vasaran valmistimme itse työkaluteräksestä. Pakotusmetalleina meillä oli kupari ja hopea.

11.Siipi, pakotettu hopeasta. Ensimmäinen pakottamalla valmistamani koru. Tein riipuksen ripustuslenkin alaosasta epähuomiossa liian ohuen (ei kestä pitkään käytössä) mutta koska se jäi omaan käyttöön päätin olla vaihtamatta lenkkiä.

12.Hopeinen tuohisormus. Pakotuksen näyttö, ohjeistuksena oli valmistaa sinua itseäsi jollain tapaa kuvaava sormus. Koska erilaiset käsityöt ovat olleet aina jollain tapaa läsnä elämässäni ja koska erityisesti mummoni teki paljon erilaisia tuohitöitä (ja äitinikin on tehnyt hieman) päätin tehdä ‘tuohisormuksen’ hopeasta. Sormus siis symboloi suvussani kulkevia käsityöperinteitä ja käsillä tekemisen merkitystä minulle itselleni.












13.Tuikkukippo. Valmistettu hopealevystä, yläreunat vahvistettu hopeatangolla. Valmistimme kevätpuolella messingistä kulhon, jonka kautta opimme tuikkukipon valmistamiseen tarvittavat vasarointimenetelmät. Itse tuikkukippo valmistettiin toisen opintovuoden syksynä.

14.Hopeiset syömäpuikot. Toisen opintovuoden syyslukukauden näyttö. Meidän piti valmistaa hopeasta jollain tapaa ruokaan/ruokailuun liittyvä tuote.












15.Ontto hopearannekoru putkisaranalla, varmuusketjulla ja sisäänrakennetulla lukolla. Teimme kaikki samanlaiset ohjeita noudattaen. Varmuusketju oli vapaaehtoinen lisäys jonka päätin kuitenkin tehdä.

16.Hopeasormus kolmella sitriinillä. Opettelimme useamman viistehiotun kiven istuttamista suoraan sormusrunkoon. Kivet sai itse valita, ainoana rajoituksena se että niiden piti olla halkaisijaltaan 3mm.















Kivenhiontakurssilla meidän piti pyöröhioa tietty määrä erimuotoisia kiviä (viistehionta oli vapaaehtoista). Opettelimme myös kivilajeja ja kävimme louhoksella keräilemässä kivenmurikoita. Koululta löytyi hieman hienompia kivilajeja mutta itse innostuin hiomaan louhokseltä löytämiäni peruskiviä kuten maasälpää ja kvartsia.

17.Molemmilta puolilta kiillotettu kiviriipus. Reunaan on koverrettu ura johon ripustuslenkin paikallaan pitävä hopealankapunos on vääntämällä kiristetty.

18.Hydrauliikkaprässiä käyttämällä valmistettu rintakoru itsehiomallani kivellä.





















Me saimme myös halutessamme jäädä koulupäivän jälkeen tekemään omia projekteja koulun työtiloihin. Kaikki työvälineet eivät olleet käytettävissä ilman opettajan valvontaa mutta oma työpöytä ja siihen sisältyneet työkalut, sekä suurin osa muista käsityökaluista oli vapaasti käytettävissä. Ainoana ehtona tähän oli se että sinulla piti olla voimassa oleva vakuutus (koulun kautta otettu iltatyövakuutus tai joku muu) vahinkojen varalta.

19.Ketun aarre -korusetti, kivet sinistä topaasia. Minä ja pari muuta opiskelijaa olimme saaneet viikko ennen joululomaa tehtyä valmiiksi kaikki pakolliset työt joten silloinen opettaja sanoi että tehkääpä eläinaiheiset korvakorut ja niinhän me teimme. Kettukorvakoruihin yhteensopivan riipuksen tein pari kertaa neuvoa kysyttyäni suurimmilta osin omalla ajalla.

20.Rannekoruja joiden ‘kivet’ ovat lasia. Sain tuolloin sisustuslasipuolta opiskelleelta siskoltani kasan hänen tekemiään eri värisiä ja muotoisia lasinpalasia (muistuttavat pyöröhiottuja kiviä mutta tehty sulattamalla) ja tein niistä iltatöissä erilaisia koruja.
























21.Ametistiriipus. Meidän piti suunnitella ja valmistaa pitkähkö, putkisaranalla nivelletty riipus, jonka ripustuslenkki täytyi olla putkesta valmistettu. Meidän piti myös piirtää mittapiirros suunnittelemastamme korusta.

22.Soiva pallo. Hopeapallo jonka sisälle tehtiin kielet uushopeanakin tunnetusta alpakasta ja ‘helmi’ ruostumattomasta teräksestä. Palloa heiluttaessa kyseinen helmi osuu kapeisiin kieliin ja saa sen soimaan heleästi.














Valmistuaksemme meidän piti suunnitella ja valmistaa opinnäytetyö, jossa opitut taidot tulisivat mahdollisimman laajasti esille. Kyseisen opinnäytteen tekemiseen meille annettiin aikaa viisi viikkoa ja sinä aikana itse työn valmistamisen lisäksi piti kirjoittaa 15 sivuinen tekstiosio koko prosessista, sekä piirtää esityskuva ja mittapiirros. Työn suunnittelu ja luonnokset tehtiin etukäteen. Vaatimuksena oli myös erilaisten kokeilujen tekeminen, jotain halvempaa metallia (kupari, messinki) käyttäen, ennen varsinaisen työn tekemistä hopeasta.


Vaikka valmistin oman opinnäytetyöni toisen opintovuoden keväänä jäin vielä suorittamaan syventäviä opintoja kolmanneksi vuodeksi. Opintosuunnitelmaan kuulumattomien tekniikoiden opettelemisen lisäksi valmistin kolmantena vuonna myös erilaisia työkaluja, sillä halusin olla mahdollisimman hyvin valmistautunut oman yrityksen tulevaa perustamista varten.

23.Opinnäyte: Uupunut ritari. Oman opinnäytteeni aiheeksi valitsin miniatyyri haarniskan, kun idea sellaisen valmistamisesta oli jo melkein vuoden mielessä pyörinyt. Haarniskasta pystyy irrottamaan kypärän, kädet (kyynärpäiden kohdalta) ja jalat (polvien ja nilkkojen). Suunnittelin sen tällä lailla osista koottavaksi valmistamisen ja tulevaisuudessa mahdollisesti suoritettavan puhdistamisen helpottamiseksi. Alunperin samanlaiset liitoskohdat oli tarkoitus tehdä myös olkapäihin ja lantioon mutta suunnittelemani systeemi ei toiminutkaan niissä ja aikarajoituksen takia en voinut sitä jäädä miettimään, joten niiden liitoskohdista tuli kiinteät. Istutin haarniskaan myös kolme tummanvihreää turmaliini kiveä, pienen rinnukseen ja kaksi isompaa olkasuojuksiin. Opinnäytteen tekstiosiosta ja piirtämistäni kuvista koottu kirjanen löytyy pajalta ja sen voi kiinnostuneet käydessään pyytää tutkittavaksi.

24.Ritarin varusteet. Valmistin nämä kolmantena opintovuonna eri tekniikoiden opettelun yhteydessä. Kilvessä näitä tekniikoita olivat kuvion etsaus hapolla syövyttämällä ja emalointi (metallipinnan lasitus), miekassa taas kiven istuttaminen hiertämällä (siinä on lisäksi kivet molemmin puolin samassa kohdassa).Alunperin ajattelin että olisin valmistanut nämä varusteet osana opinnäytettä, mutta totesin ensimmäisen viikon aikana ettei aika siihen riittäisi ja jätin ne sitten suunnitelmista pois.











Opinnäytteiden valmistumisen jälkeen meillä oli mahdollista osallistua valinnaisille kursseille. Itse päätin osallistua Mokume Gane -kursille. Mokume Gane on japanilainen metallinmuokkaus tekniikka jossa erivärisiä metallilevyn palasia kasataan pakaksi, jota sitten kuumennetaan niin että levyt sulavat kiinni toisiinsa. Tämän jälkeen pakka taotaan litteäksi ja sitten työstetään käsin siten että eriväriset metallikerrokset tulevat näkyviin halutun laisina kuvioina.

25.Mokume Gane kurssin aikana valmistettu hiuspuikko. Kuviolevyn tekemiseen käyttämi metallit olivat messinki ja kupari. Puikossa käyttämäni neidonhiuspuun lehden muoto antoi myöhemmin inspiraation Gingkon lehti -sarjan koruihini.

26.Mokume Gane korvakorut. Tein nämä ja muitakin koruja kolmantena opintovuonna myyjäisiä (johon kaikki opiskelijat osallistuivat) varten.





















27-28.Hopeaesine. Yksi minua kiinnostavista asioista jonka halusin opetella oli hopeaesineiden valmistus ja muokkaaminen vasaroimalla. Tämän esineen valmistuksen kautta opin erilaisia vasarointi tekniikoita ja miten muokata onttoa esinettä sisältäpäin. Inspiraation muotoon sain kannukasvista.
















29.Pieni hopeapullo, korkki katajaa. Halusin valmistaa jotain omista jämähopeoistani valamastani levystä ja samalla opetella pyöreähkön pullon tekoa. Itse käsin valetussa hopealevyssä on kuitenkin se ongelma että sen sisään jää helposti ilmakuplia, jotka ilmenevät sitten myöhemmissä työstövaiheissa reikinä, repeytyminä ja murtumina. Näin kävi myös yrittäessäni tehdä pulloon hieman pitempää kaulaa, metalli repesi venymisen sijaan ja piti tyytyä lyhyempään.

30.Yöperhonen -rintakoru. Idea tähän koruun muhi mielessä mokume gane kurssin jälkeen aika pitkään ennen kuin viimeisen opintovuoden kevätpuolella sen toteutin.